Fortbildning och utbildning

20140401-210210.jpg

Påhejad av min fina kollega Sanna Portman i grannskolan tar jag tag i bloggen igen. Veckorna har bara rusat iväg och jag har blivit blind för hur bra vi egentligen har det. Det har känts som om det inte finns något speciellt att blogga om, men det finns det ju egentligen säkert varenda dag.
Nåväl. Senaste vecka var jag i Tammerfors för att träffa andra skolrepresentanter som fått projektfinansiering från Utbildningsstyrelsen. Det var en lyckad dag! Träffade både bekanta ansikten och nya, t.ex. vår ena föreläsare Martin Fernström som jobbar i Årstaskolan i Stockholm. Gå in på deras hemsida och kolla t.ex. på Mattenauterna eller Bibblis som de sysslar med i form av projektbaserad undervisning.

I vår skola har vi bl.a. gjort animationer i klass 5-6: ”Barnfilmer med budskap”. Det var genast lättare för dem att förstå vad jag var ute efter då de skulle få visa dem för klass 1 och 2 och verkligen ha ett viktigt budskap att ge dem, eller något att lära dem. Klass 3 och 4 har gjort fina presentationer om en kompositör. I Google Drive har de infogat både ljudklipp och bilder och sedan presenterat ett levande infopaket för klasskamraterna.

Den senaste månaden har jag föreläst i tre andra grundskolor i Raseborg. Det är lite man hinner på en dryg timme men det är alltid intressant att besöka andra skolor och förhoppningsvis komma med lite ny inspiration inom IKT. I olika forum har jag fått frågan hur mycket fortbildning vi fått inom vårt projekt och jag har kunnat konstatera att det rör sig om en handfull dagar/ eftermiddagar. Mest har jag lärt mig under kaffebordsdiskussioner, på sociala medier och genom försök och misstag. Fortbildning och utbildning behöver inte kosta.

Kommentera

