Copyright och upphovsrätt

Tänkte dela med mig av kvällens Flipped classroom och infoga ett litet videoklipp som jag gjort i Explain Everything. Videosnutten har jag delat med eleverna i Google Drive.

Jag blev dock tveksam till att infoga klippet här.
Jag tror inte det är okej att jag publicerar en video där jag fotograferat en sida i en lärobok och förklarat uppgiften för eleverna. Jag ska göra det samma med eget material snart så ni får se själva förfaringssättet, ifall ni inte är bekanta med Explain Everything.

Det är frustrerande men förståeligt det här med upphovsrätten. Det vore lätt att göra olika ”arbetsblad” och test i t.ex. Bitsboard om man bara kom över bilder på växter och djur så där enkelt via en googlesökning. Ja, man kan använda sig av Creative Commons bilder men det tar ändå tid att lista ut vilka bilder man får använda där också.

Låtom oss dela med oss av bilder och material i skolvärlden!

Kommentera

