En skoldag med lärplattor

Efter en alltför lång paus tänkte jag redogöra för några moment under min arbetsdag med lärplattor.
Jag började dagen med att introducera Google Apps för kollegorna i Kirkonkylän koulu på deras morgonmöte. De har precis fått sina användarnamn och började flitigt sätta igång med att experimentera. Vi delade ett dokument och jag hann kort visa apparna Google Drive och Quickoffice som stöder Google dokument. Man behöver dock logga in på Google via webben och använda Skrivbordsversionen för att kunna infoga bilder i ett dokument.
Efter det höll jag en dubbellektion i min egen klass, åk 5-6, om hur man skapar ett Googleformulär. Vi utgick från biologi/geografiboken och varje elev fick ett stycke att skapa frågor till. Det blev verkligt fina formulär med bra innehåll som de sedan skickade till varandra. Det fina med Googleformulär tycker jag är att man så lätt och behändigt får en översikt över svaren med färdiga sammanställningar och diagram.

20130925-180332.jpg
Googleformulär

Jag har också provat appen Socrative till att förhöra stycken i biologi men problemet är att jag inte ser längre svar i sammanställningen.

20130925-180529.jpg
Om du vill använda ett frågeformulär som jag gjort i Socrative om svampar så kan du importera den med koden SOC-2047347.

Hittade också ett användbart verktyg för att kontrollera multiplikationstabeller på http://www.multiplication.com. Skriv ”quiz” i sökfältet så kommer du till testet. Eleverna fyller i svaren och då det är klart visas antal rätt och fel samt tiden den tog att genomföra testet. De tog sedan en skärmavbild (hemknapp+avstängningsknapp samtidigt) av resultaten och visade bilden för mig. Obs! Bilden är arrangerad. De flesta hade 0 fel.

20130925-172814.jpg

Medan de flesta jobbade med multiplikationstestet plockade jag i tur och ordning eleverna för att filma sin teckning som de gjort till ett stycke om Paulus i religionen. Vi kommer att sätta ihop filmsnuttarna från varje elevs platta till en sagoberättelse i iMovie. I det här skedet överväger vi att skapa en youtube- kanal på skolan för att kunna dela med oss av filmerna. Jag fick också se jättefina experiment i fysik/kemi filmade och beskrivna i smågrupper.

Innan jag gick hem besvarade jag elevernas Googleformulär om myror.
Imorgon blir det genomgång av formulären, nytt stycke i matematikboken och sedan tystläsning i en hederlig doftande bok.

Kommentera

